5 tips om de beste digital agency te kiezen

Oké, je bent dus op zoek naar een digitaal bureau. Het vinden van een geschikt bureau kan een hele uitdaging zijn, vooral als er een project op stapel ligt en je tijd beperkt is. Met het brede aanbod van internetbureaus, handige freelancers, marketingbureaus, IT-bedrijven en communicatiespecialisten kan een juiste keuze maken een bijna onmogelijke taak lijken. Iedereen heeft verstand van zaken, maar misschien hebben er maar weinig die specifieke ervaring waarnaar jij op zoek bent. Daarnaast weet je wat je nu nodig hebt, maar valt dat idee misschien nog te verbeteren? En is de partij waarmee je nu samenwerkt wel geschikt voor het uitvoeren van je toekomstplannen?

De selectie

Het kiezen van de juiste digitale partner is cruciaal. Je komt vaak pas tijdens of na een traject achter de werkelijke kwaliteit en hiermee zet je dan tijd en budget op het spel. Ik adviseer je daarom ook een bureau te selecteren met behulp van de volgende vijf punten:

1. Weten wat je wilt

Niet direct denken in oplossingen, maar wel een duidelijke definitie formuleren van een doelstelling of een probleem dat moet worden opgelost. En wat is het jou ‘waard’ om die problemen op te lossen en/of doelen te behalen? Hoe concreter het probleem of de wens, hoe beter het bureau in kan spelen op je vraag en hoe beter jij weer een idee krijgt van de kracht van dit bureau. Uiteraard is de vorm van overleg en feedback met het bureau ook belangrijk; als dit stroef loopt zou dat wel eens een voorteken kunnen zijn voor het traject.

Dit betekent niet dat je al precies moet weten wat je nodig hebt, maar je doelen formuleren en een budgetindicatie helpen beide partijen de kaders van de oplossing te bewaken en richting een haalbare oplossing te werken.

2. Bewijskracht

Hoe komt het digitale bureau over? Werkt hun website goed en spreekt de content je aan? Dit kan een goed beeld geven over welke detaillering en aandacht ze geven aan projecten.

Ieder bedrijf is uniek. Elke uitvraag dus ook. Maar heeft het bureau ervaring met projecten van vergelijkbare grootte en complexiteit? Hebben ze ervaring met andere bedrijven uit je branche of hebben ze een goede benadering van die markt als je hiernaar vraagt?

Lees reviews van andere klanten als die beschikbaar zijn. Waarschijnlijk kun je ook iets leren uit reviews op onafhankelijke platformen zoals Google reviews of Klantenvertellen.nl, en lijken die reviews geloofwaardig? Vraag het bureau gerust om klantreferenties en wees ook niet bang om te vragen naar trajecten die mogelijk niet goed liepen. Dit geeft je een beter beeld over hoe het bureau omgaat met het oplossen van problemen en welke lering ze halen met betrekking tot een plan van aanpak voor jouw vraagstuk.

3. Transparantie

Zijn de mensen waarmee je nu spreekt ook de mensen waarmee je blijft werken als het traject gaat lopen? Wie vormen het team dat zich gaat buigen over de doelen en krijg je een goed idee van hun daadkracht? Zowel in de afstemming van een voorstel als in het voorstel zelf moet je het gevoel krijgen dat je het begrijpt en kunt beredeneren. Als iets ingewikkeld is opgeschreven hoeft dat niet per se te betekenen dat het daarmee ingewikkeld moet zijn. Vraag door en bepaal aan de hand van hun respons of het bureau transparant is over hun aanpak, inschatting en handelen.

4. Klant vs. bureau

De wens van de klant en het advies van het bureau staan bij keuzes in het proces weleens lijnrecht tegenover elkaar. Oplossingen worden dan ook vaak bekeken vanuit die twee kanten. Vergeet echter niet dat er een derde kant is waar beide partijen mee te maken hebben: de techniek. Alle plannen en uitwerkingen zijn afhankelijk van de techniek. Dat iets goed moet werken klinkt logisch, maar is zeker niet altijd een gegeven. Hoe borgen ze dit in het proces en valt er bij een patstelling over een oplossingsrichting nog iets vanuit de techniek te beschouwen? Om hieraan te kunnen voldoen is het noodzakelijk dat er naast denkkracht en creativiteit ook technische kennis aanwezig is bij het bureau. Heb je zelf technische kennis in je organisatie? Des te beter! Betrek ze bij de selectie van bureaus en kijk of er vanuit dat perspectief nog adviezen komen in de keuze van het bureau.

5. Luister naar je gut feeling

De keuze voor het goede gaat vaak onbewust. Doe dit echter nooit zonder een vorm van toetsing. Juist tijdens het uitvragen leer je de mensen van bureaus beter kennen. Je vraagt vaak niet naar een kant en klaar product, maar om een studio die je doelen snapt en mee kan helpen die doelen te behalen. Heb je er vertrouwen in dat het bureau de klus kan klaren? En lijkt het je leuk om het traject met ze uit te voeren? Dan weet je eigenlijk al voor wie je wilt gaan. Zorg dat de klik goed is van beide kanten; dit zal het proces een stuk eenvoudiger en leuker maken.

Ik hoop dat ik je wat meer houvast heb gegeven over het kiezen van een geschikt bureau. Wil je weten hoe wij je kunnen helpen je doelen te bereiken? Bekijk snel even:

Campagne Webshop App Digital Strategie Website Blog Database
nodig?
Neem contact op

Meer weten?

Deel dit bericht: